Te koop
Je bent hier: Oldtimers te koop > Oldtimer auto's > 1980 Porsche 911 3.0 SC Targa

1980 Porsche 911 3.0 SC Targa

€ 79.950
Delen

Advertentie

Referentie
TKV-369761
Publicatie
18-11-2023
Categorie

Kenmerken

Merk
Bouwjaar
1980
Versnellingen
manueel
Vraagprijs
€ 79.950

Beschrijving


Wordt niet voor niets ‘Super Carrera’ (SC) genoemd

Zescilinderplezier in de meest beproefde en onsterfelijke vorm

Was bedoeld als ‘laatste 911’, maar de productie werd nooit stopgezet gezien het onmetelijke succes

 

De Porsche 911 is dé uitzondering op de regel ‘mooie liedjes duren niet lang’. Deze tijdloze en luxueuze, doch sportieve, Duitse sportwagen werd al in 1963 voorgesteld aan het grote publiek. Op heden worden ze nog steeds in relatief groten getale geproduceerd en er is een waaier aan varianten uit de grond gerezen, voor elk wat wils. Hoewel de 911 weleens gepreciseerd werd door de decennia heen, bleef het basisontwerp - dat, objectief, onevenaarbaar subliem is - schier onveranderd. Alleen Porsche kan dat niet te tippen, pragmatische en tijdloze design onderschreven worden.

De 911 is de opvolger van de Porsche 356 en werd ontworpen door Ferdinand Porsche, kleinzoon van de gelijknamige oprichter van Porsche, en werd in het najaar van 1963 voorgesteld aan het Duitse publiek op het autosalon van Frankfurt. In 1964 werden de eerste exemplaren geleverd aan klanten en dankzij groot succes werd al snel uitgebreid: een goedkopere 912 werd uitgebracht, een snellere 911S en de met rolbuizen voorziene en uiterst veilige cabriolet: de Porsche Targa. De Targa ontleent haar naam aan een Siciliaanse race die editie op editie werd gezegevierd door Porsche.

Oorspronkelijk zou deze wagen de Porsche 901 gaan heten, maar dat was buiten het Franse Peugeot gerekend, wiens typische modelnaam telkens een driecijferig getal was met telkens een 0 op de tweede positie. ‘Geen probleem’, besliste Porsche dan maar, en men verving de 0 door een 1. De Porsche 911 was geboren. Daarna werden weliswaar nog Porsche-modellen gebouwd met een driecijferige modelnaam met een 0 centraal. Die waren uitsluitend bedoeld voor circuits en kwamen niet op de openbare weg.

Uiteraard werd de 911 door de jaren heen aangepast, hoe duurzaam een ontwerp dan ook is, tijden veranderen en wagens onmiskenbaar ook. Porsche is telkens goed voorbereid op dergelijke veranderingen: men vergrootte gradueel de motorinhoud, het vermogen en de afmetingen. De grootste mechanische verandering was de overstap van luchtkoeling op waterkoeling, wat ervoor zorgt dat de hele motor gelijk wordt gekoeld en er dus gelijkmatige verbranding plaatsvindt. Dat zorgt voor een lager verbruik en bijgevolg minder uitstoot.

Porsche 911 SC

De Porsche 911 SC werd in 1978 geïntroduceerd als zijnde ‘waarschijnlijke de laatste 911’. Een ultieme kers op de 911-taart. Dat geeft ook zijn modelnaam weg, SC staat namelijk voor ‘Super Carrera’. Bij Porsche was er twijfel om het 911-verhaal al dan niet verder te zetten, met de 928 was namelijk een bedoelde opvolger op het strijdtoneel verschenen, maar die heeft de 911 nooit kunnen evenaren, laat staan overklassen.

Deze 911 SC bracht over het algemeen niet erg veel veranderingen met zich mee, ten opzichte van de voorganger. Naar goeie gewoonte kon men kiezen voor een targa of een coupé, in 1983 kwam voor het eerst een 911-cabriolet op de markt. Nieuw was een uitgebreid optiepakket dat de klant meer keuzevrijheid gaf. Dat werd wel gesmaakt omdat deze 3.0 SC een ‘instapmodel’ en een ‘alternatief’, het kind moet een naam, bood op de Turbo-variant. De zogenaamde iconische ‘whale tail’ en de minstens even iconische velgen van het merk Fuchs maakten het voornaamste deel uit van dit optiepakket. Ook als optie kon gekozen worden voor een blauwe met rode lak (‘Martini-editie’) om het door Porsche geboekte circuitsucces te vieren.

Omdat de 911 terdege geconsolideerd aanwezig is op de markt beslist Porsche om nog lang niet te stoppen met de 911, hij is gewoon te tijdloos. Een SC is een gewilde klassieker, er is een grote groep Porsche-liefhebbers, daarom blijft de vraag ernaar erg hoog.

Technische gegevens:

Carrosserie

Lengte (cm): 429

Breedte (cm): 165

Hoogte (cm): 132

Wielbasis (cm): 227

Gewicht (kg): 1190

Mechaniek

Motor: luchtgekoelde 2994 cc zescilinder boxermotor achterin

Kleppen: 12

Benzine systeem: Bosch K-Jetronic

Versnellingsbak: 5-traps manueel

Overbrenging: RWD

Links gestuurd

Maximum vermogen: 204 pk (152 kW) bij 5900 t/m

Maximum koppel: 267 Nm bij 4300 t/m

Topsnelheid: 227 km/u

bezoek website

Advertentie

Referentie
TKV-369761
Publicatie
18-11-2023
Categorie

Kenmerken

Merk
Bouwjaar
1980
Versnellingen
manueel
Vraagprijs
€ 79.950

Verkoper

Naam
Oldtimerfarm
Adres

Steenweg op Deinze 51C
9880 Aalter
Belgiƫ

route plannen
Telefoon
0472401338
+32472401338
E-mail
terug naar overzicht andere Porsche oldtimers
Oldtimerfarm - verkoop in opdracht van oldtimers - Aalter
Freighthammer - importeren en exporteren van oldtimers
Oldtimer verzekeringen VLC & Partners
Legendary Classics - verkoop van oldtimers
Waardetaxaties.nl - uw expert in taxeren van oldtimers
Klassiek Aktief - service, reparatie en verkoop
Auctim online auctions
Catawiki online oldtimer veiling
Klassiek & Techniek - Het leukste klassieker-magazine
DeLeon - Classis Investment Cars
Marlog Car Handling - verschepen en importeren van oldtimers
Catawiki online oldtimer veiling
Wens jij ook publiciteit via Oldtimerweb? Neem dan vrijblijvend contact op voor meer info.
Catawiki online oldtimer veiling
Klassiek & Techniek - Het leukste klassieker-magazine
DeLeon - Classis Investment Cars
Marlog Car Handling - verschepen en importeren van oldtimers
Catawiki online oldtimer veiling