1968 Triumph TR5
Beschrijving
De Triumph TR5 werd tussen augustus 1967 en september 1968 in 13 maanden gebouwd door de Triumph Motor Company in Coventry, Verenigd Koninkrijk.
Visueel identiek aan de TR4 in Michelotti-stijl, verborg de TR5 de belangrijkste verschillen onder de carrosserie, en de belangrijkste hiervan was de motor. De TR5 had een 2,5-liter 6-in-lijn-motor met brandstofinjectie en produceerde ongeveer 150 pk (112 kW). Deze motor werd overgenomen door de TR6.
Brandstofinjectie (of PI, zoals het toen nog wel eens werd genoemd) was destijds niet erg gebruikelijk in straatauto's. Zozeer zelfs dat Triumph in zijn verkoopbrochure beweerde dat het “de eerste Britse productiesportwagen met benzine-injectie – PI” was. Deze motor kon de TR5 in slechts 6,5 seconden van 0 naar 80 km/u stuwen en een topsnelheid van 200 km/u bereiken.
De standaarduitrusting omvatte schijfremmen vooraan, onafhankelijke ophanging achteraan, tandheugelbesturing en een versnellingsbak met vier versnellingen. Beschikbare opties waren onder meer overdrive, spaakwielen en een hardtop met afneembaar dakpaneel - bekend als de 'Surrey Top'.
De TR5 werd in kleine aantallen geproduceerd vergeleken met de TR6, met slechts 2.947 geproduceerde exemplaren – de eerste auto werd op 29 augustus 1967 geassembleerd en de laatste op 19 september 1968. Hiervan waren er 1.161 voor de Britse markt, de rest zijnde TR5 LHD's bestemd voor onder meer Frankrijk, België en Duitsland. In dezelfde periode werden 8.484 TR250's gebouwd voor de Amerikaanse markt.
De TR250, rond dezelfde tijd gebouwd voor de Noord-Amerikaanse markt, was vrijwel identiek aan de TR5. Maar vanwege prijsdruk en emissievoorschriften werd de TR250 uitgerust met dubbele Zenith-Stromberg carburateurs in plaats van het Lucas-injectiesysteem, en ontwikkelde hij 111 pk (81 kW), 39 pk minder dan de TR5.
Dit exemplaar is een van de eerste geproduceerde exemplaren, voorzien van alle originele opties: Surrey Top, Overdrive en Spaakwielen. Hij is geheel "frame off" gerestaureerd (fotobestand aanwezig) in de originele kleur "Valencia Blue" (unieke kleur voor de TR5) en voor het luisterplezier voorzien van een RVS uitlaatlijn.
Meer dan 20.000€ aan recente restauratie:
Nieuwe lak met scheiding van chassis en carrosserie
Herziening van de injectie in Engeland
Bekleding (stoelen) vernieuwd
Nieuwe RVS uitlaatlijn
Nieuwe gereviseerde versnellingsbak
Nieuwe koppeling
Laatste technische keuring van 18/5/2022 blanco
Verkoper
Zoning de Thuin-Lobbes
6530 Thuin
België