1950 Jaguar MK5
Beschrijving
De Jaguar-stand op de London Motor Show in 1948 was het toneel van verschillende historische evenementen voor het jonge autobedrijf van Sir William Lyon. De geschiedenisboeken herinneren zich dat hier de sensationele nieuwe XK120 zijn debuut maakte, maar de nieuwe sportwagen deelde de stand en de schijnwerpers met Jaguars nieuwste sedan, de Mark V. Terwijl de XK120 de krantenkoppen haalde met zijn verbluffende uiterlijk en weelderige twin-cam zescilinder lijnmotor was de Mark V net zo verfijnd, zij het iets discreter, als zijn sportieve broer of zus. Bovenal was de Mark V de eerste volledig nieuwe Jaguar sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog.
Omdat hij de XK120 voorbijstreefde, was hij ook de eerste Jaguar die gebruik maakte van hydraulische remmen, onafhankelijke voorwielophanging en geperste stalen wielen, en werd hij de eerste productieauto die eerder afgedichte kogelgewrichten gebruikte, een ontwerp dat door vrijwel elke grote auto is overgenomen autofabrikant sindsdien.
De Mark V had een elegante styling, met behoud van een traditionele Engelse formaliteit, terwijl de XK120 een ware rage was met zijn katachtige en zwavelachtige esthetiek. Kopers van de Mark V hadden de keuze tussen een gesloten sedan en een even aantrekkelijke open coupé. Het vermogen werd geleverd door een 2 ½ liter of 3 ½ liter zescilinder lijnmotor met enkele nokkenas, afgeleid van een standaardmotor die werd gebruikt in de Mk IV en SS100.
De Mark V bleef slechts 28 maanden in productie, met iets meer dan 10.000 exemplaren gebouwd voordat de gemoderniseerde, XK-aangedreven Mk VII hem verving (waarbij de naam Mk VI werd overgeslagen vanwege het gebruik ervan door Bentley).
Verzamelaars begeren deze zeldzame en magnifieke Jaguars vanwege hun barokke en slanke styling, hun luxueuze uitrusting en hun sportieve rijgedrag. Vooral in de 3 ½ liter-versie bieden ze uitstekende prestaties en zijn ze in veel opzichten vergelijkbaar met een "poor man's" Bentley Mk VI.
Deze Mark V is een 3,5L-versie uit 1950, geïmporteerd uit de VS naar België in 1992. Hij is volledig gerestaureerd, maar heeft een beperkte historie.
Verkoper
Zoning de Thuin-Lobbes
6530 Thuin
België