1950 Hotchkiss 864 s49 Languedoc
Kenmerken
Beschrijving
Fantastisch fragment Franse geschiedenis
Rijklaar en in goede staat
‘La voiture du juste milieu’, veelzijdig; waardevaste investering alsook zondagsplezier
Zo goed als museumartefact
Hotchkiss heeft de geschiedenisboeken niet enkel verrijkt als zijnde een autobouwer, zij waren als het ware een manusje-van-alles.
In 1875 werd Hotchkiss in Frankrijk uit de grond gestampt door een gelijknamige wapensmid die in 1867 vluchtte uit de VS, zijn thuisland. Initieel zint de man in Frankrijk enkel op het bouwen van wapens en kanonnen, maar na zijn dood in 1885 besluit zijn opvolger toch een bredere markt aan te boren, namelijk die van de auto-industrie. Men begint met het produceren van krukassen, motorkleppen, drijfstangen en dergelijke, om vervolgens te leveren aan autobouwers. Begin de twintigste eeuw begint Hotchkiss met het bouwen van automobielen, een activiteit die hun verdere geschiedenis zal definiëren. Hun wagens zijn ingenieus ontworpen, slechts drie motoren en vier courante koetswerkuitvoeringen worden gebouwd. Hun kostenefficiënte en pragmatische ontwerp van aandrijving, veelal ‘Hotchkiss-aandrijving’ genoemd, wordt de hemel in geprezen door collega-autobouwers.
De woedende Eerste Wereldoorlog heeft een funeste invloed op de productie van Hotchkiss-wagens. Strategisch kiest het merk ervoor om wapens te gaan produceren, en wel in grote oplage, want het Hotchkiss-machinegeweer is standaard op de schouder van elke Franse soldaat te vinden. Tijdens het interbellum gaat de productie van wagens verder. Hotchkiss bouwt state of the art sport- en luxewagens van de hoogste kwaliteit, ze weten hun vakkundigheid immers te bewijzen met jaar-op-jaaroverwinningen op de rally van Monte Carlo. Hotchkiss wint de rally in 1932, 1933, 1934 en 1939, ongezien.
In functie van de Tweede Wereldoorlog die in de lucht hangt, bouwt Hotchkiss tussen 1935 en 1940 een duizendtal tanks voor het Franse leger. Na de oorlog is Europa en de economie in herstel, het aantal bestellingen keldert, wat zorgt voor een dreigend faillissement, dat net vermeden wordt dankzij een scheepslading aan bestellingen van de Franse overheid. Na de wereldoorlog produceert Hotchkiss jeeps voor Willys MB, in 1954 neemt het het bekende Delahaye-Delage over en in 1966 wordt het bedrijf opgeslorpt door Thomson-Houston, een groot elektronica- en defensiebedrijf.
Het logo dat twee kanonnen afbeeldt brengt een hommage aan de roots van het luxueuze automerk dat zich profileerde als vrij vertaald: ‘de gulden middenweg’ (oorspronkelijk ‘la voiture du juste milieu’), ergens zwevend tussen het aanbod van enerzijds Renault en Peugeot, en anderzijds Bugatti en Talbot.
Hotchkiss 864 S49
In 1948 stelt Hotchkiss de 864 S49 voor op het autosalon van Parijs. Het is telg van de 486 en de 686 die Hotchkiss in de jaren ’30, vóór de oorlog bouwde.
Van de weinige exemplaren is het duidelijk hoeveel er nog intact zijn gebleven, voor verzamelaars is dit dan ook de uitgelezen kans om een rijklare 864 op de kop te tikken!
Technische gegevens:
Carrosserie
Lengte (cm): 476
Breedte (cm): 143
Wielbasis (cm): 293
Gewicht (kg): 1300
Mechaniek
Motor: 2312 cc viercilinderlijnmotor voorin
Kleppen: 8
Benzinesysteem: 1 carburator
Versnellingsbak: 4-traps manueel
Overbrenging: RWD
Rechts gestuurd
Maximum vermogen: 65 pk (48 kW) bij 3500 t/m
Topsnelheid: 120 km/u
Kenmerken
Verkoper
Steenweg op Deinze 51C
9880 Aalter
Belgiƫ
+32472401338