1912 Metallurgique 14 HP
Beschrijving
Métallurgique 14HP uit 1912
· Tijdloos voorbeeld van Belgische autotechniek en luxe uit het begin van de 20e eeuw.
· Perfecte rijklare staat
· VCC UK attest van 1960 en Belgischeen Engelse papieren
· Dé auto van de rich and powerfull, al dan niet gekroond
De Métallurgique 14HP uit 1912 is een tijdloos voorbeeld van Belgische autotechniek en luxe uit het begin van de 20e eeuw. België, ooit de thuisbasis van vele autofabrikanten, had naast Minerva ook een andere grote "M" die destijds wereldberoemd was: Métallurgique. Het merk, opgericht in 1898, begon in Marchienne-au-Pont als producent van locomotieven, trams en ander spoorwegmaterieel, maar schakelde al snel over op de productie van auto's. Métallurgique was zelfs zes jaar eerder actief in de auto-industrie dan Minerva en groeide uit tot een symbool van technische innovatie en prestige.
Historische Context
De fabriek in Marchienne-au-Pont, gelegen in het industriële hart van België, floreerde in de vroege industriële revolutie. Métallurgique produceerde eerst zware locomotieven, maar vanaf 1900 ook auto’s. De vroege modellen waren vooral populair in Engeland, waar zelfs hooggeplaatste personen zoals Lord Carnarvon—sponsor van de Toetanchamon-expeditie en bewoner van Highclere Castle, bekend uit Downton Abbey—klanten waren. Ook Charles Royce, mede-oprichter van Rolls-Royce, en de Russische Groothertog Dmitri Pavlovich reden in een Métallurgique. Het merk trok zelfs koninklijke klanten, waaronder de koning van Marokko en leden van de Spaanse en Portugese koninklijke families.
Métallurgique stond bekend om het bouwen van hoogwaardige, snelle en krachtige voertuigen. Modellen met motoren van 60, 70, 90 en zelfs 120 pk waren geen raceauto's, maar luxe voertuigen die ontworpen waren voor snelheid en comfort. Het merk behaalde ook successen in internationale wedstrijden, zoals de Herkomer tour, Kaiserspreis, Prinz-Heinrich-Fahrt en de Tourist Trophy.
Vanaf 1907 kregen Métallurgique-auto’s hun kenmerkende puntradiator, als eerste ter wereld in serieproductie. Dit unieke ontwerp, gecombineerd met technische prestaties, maakte de auto's direct herkenbaar en gewild.
De Métallurgique 14HP (1912)
De 14HP is een van de meer toegankelijke modellen van Métallurgique en belichaamt het vakmanschap en de innovatie van het merk.
Technische Specificaties
· Motor: Viercilinder lijnmotor, ongeveer 2,7 liter, met 14 pk, ontworpen voor betrouwbaarheid en soepelheid.
· Versnellingsbak: Handgeschakelde 4-versnellingsbak, geavanceerd voor die tijd.
· Aandrijving: Achterwielaandrijving, zoals destijds gebruikelijk.
Ontwerp en Luxe
De 14HP heeft een elegant torpedo-ontwerp met een lange motorkap en open carrosserie. Het interieur straalt luxe uit dankzij lederen zetels en een houten dashboard. Houten spaakwielen en de kenmerkende puntradiator versterken de exclusieve uitstraling.
Belangrijke Historische Details
Het merk kende vele hoogtepunten, maar de productie stopte in 1928, na de overname door Imperia-Excelsior. De fabriekshallen werden verkocht aan Minerva, en hoofdingenieur Paul Bastian emigreerde naar de Verenigde Staten om bij Stutz te werken.
Zeldzaamheid en Bewondering
Métallurgique-auto’s zijn vandaag de dag extreem zeldzaam. Exemplaren zijn te bewonderen in musea zoals het Auburn Cord Duesenberg Museum in de VS, het Lakeland Motor Museum in Engeland, en het Nelson Classic Car Museum in Nieuw-Zeeland. Ongeveer de helft van de overgebleven auto's bevindt zich in de Antipoden, met enkele exemplaren bij particuliere verzamelaars in Frankrijk. Een unieke kans om er één zelf te bezitten krijgt u hier
Verkoper
Steenweg op Deinze 51C
9880 Aalter
Belgiƫ
+32472401338