1928 Triumph Super 7
Beschrijving
Triumph super 7 sedan 1928
Triumph was een autofabrikant die in 1897 werd opgericht door Siegfried Bettmann en Moritz Schulte. Ze maakten fietsen in Coventry, Verenigd Koninkrijk. Rond 1910 begon het bedrijf met het bouwen van motorfietsen met succes, door de jaren heen zijn er veel motorfietsen gebouwd, waaronder de bekende 500cc motorfiets.
Rond 1921 na de eerste oorlog ontstond er onenigheid tussen de partners, omdat Schulte de productie van fietsen wilde vervangen door de productie van auto's. Schulte verliet toen het bedrijf, maar Bettmann kocht desondanks de autofabriek Hillman. Vanaf 1923 werd er een Sedan gebouwd onder de naam Triumph Motor Company.
De Triumph Super 7 is een auto die van 1927 tot 1934 werd geproduceerd door de Triumph Motor Company. Hij werd geproduceerd als reactie op het succes van de Austin 7 en was de eerste Triumph-auto die in grote aantallen werd geproduceerd. In 1933 werd de naam veranderd in Triumph Super 8.
Van 1927 tot 1933 werden er slechts 17.000 Triumphs geproduceerd, waaronder deze super 7 sedan uit 1928
Registratie: NL registratie
Motornummer: 8398
Chassisnummer: 8393
KM-stand: 20499
Cilinderinhoud: 832 cc
Geschiedenis van deze auto
Deze Triumph heeft een bijzondere geschiedenis. De auto is begin 1928 gebouwd en daarna direct naar Nieuw-Zeeland verscheept. De auto bestond uit een rollend chassis met motor en een stuurkolom.
De chassis werden ook geleverd aan andere carrosseriebouwers, die hun eigen carrosserieën bouwden. Dat gebeurde ook bij deze auto. Een carrosseriebouwer in Nieuw-Zeeland bouwde een prachtige carrosserie, genaamd MCN (Munt-Cottrell-Nellsen & Co) zie foto 33.
De auto heeft jarenlang in Nieuw-Zeeland rondgereden en is daar in de jaren 80 gerestaureerd. Rond het jaar 2000 is de auto gekocht door een Duitse liefhebber en vanuit Nieuw-Zeeland naar Duitsland verscheept. Eind 2014 is de auto naar Nederland gegaan en heeft hier prachtige jaren gehad bij een liefhebber, die ook vele prijzen heeft gewonnen met deze unieke auto.
Wat wel bekend is, is dat er slechts 3 Triumph Super 7-sedans uit 1928 bekend zijn. 2 daarvan bevinden zich nog in Nieuw-Zeeland en deze Triumph is de enige in Europa.
Auto vandaag.
De motor
De motor is een 4 cilinder en produceert 832cc. De auto heeft een 3-versnellingsbak en alles werkt naar behoren. Het is starten, rijden en genieten.
De auto is in goede staat, alle verlichting werkt perfect en de auto heeft reeds een Nederlands kenteken!