1968 Fiat Coupé
Beschrijving
(English text below)
Deze zeer originele (ongerestaureerde) Fiat 124 Coupe uit 1968 is een erg fraaie uit de eerste (en mooiste) serie. In de kleur Blu Turchese met een bijpassend interieur en zelfs ook nog de correcte originele vloermatten.
De Fiat komt oorspronkelijk uit Italië (Lombardije) en is sinds 2005 in Nederland. Heeft sinds 2005 voornamelijk bij verzamelaars gestaan en in totaal maar ongeveer 1.000 km gereden.
De basis is zeer origineel en bijzonder goed. De Fiat heeft destijds bij een een erkend bedrijf een tectylbehandeling gehad. Afgelopen jaren is voor circa € 10.000 geïnvesteerd bij een professionele oldtimergarage om de Fiat weer helemaal top rijdbaar te maken. Met o.a.:
* Motor: nieuwe koppakking, kleppen gesteld, pakkingen, complete distributie (riem!) vernieuwd
* Koelsysteem compleet vernieuwd met nieuwe radiateur, fan, waterpomp, thermostaat, slangen
* Brandstofleidingen vernieuwd
* Carbarateur ultrasoon gereinigd en gereviseerd
* Ontsteking, kabels vernieuwd
* Remsysteem compleet vernieuwd incl. hoofdremcylinder
* Fijnafstelling carburateur en motor
* Nieuwe olie motor, versnellingsbak en differentieel
* Nieuwe lichtmetalen velgen met nieuwe banden (205/50R15)
* Originele stalen velgen met chrome deksels ook aanwezig
* Complete nieuwe set schokbrekers (voor en achter)
Van bovenstaande revisie zijn alle facturen en foto's aanwezig.
Een zaligheid is de door Aurelio Lampredi ontworpen viercilinder lijnmotor met twee bovenliggende, riemaangedreven nokkenassen. Iemand moet het er echt bij je inpeperen dat de cilinderinhoud slechts 1438 cm3 bedraagt, anders weiger je het te geloven.
Volgens ouderwets autojournalistenjargon kun je zeggen dat hij 'lekker aan het gas hangt' en vanaf lage toeren al lekker doorhaalt, om pas bij 6500 tpm af te toppen, als hij zijn maximale 90 pk vrijgeeft. In die tijd gold dat als een ongekend hoog specifiek vermogen, hetgeen bij doemdenkers de vrees opwekte dat zo'n 'opgevoerd motortje' er dan wel voortijdig de brui aan zou geven, wat absoluut niet gebeurde. Sterker nog, qua levensduur staken deze Italiaanse motorblokken hun aanmerkelijk tammere equivalenten uit met name Engeland naar de kroon.
Met het stevige schakelen van de optionele vijfbak leer je makkelijk omgaan, van het vierschijfs remsysteem word je gewoon blij. Waar de concurrentie het over het algemeen nog met povere trommelremmen moest stellen, gooit deze Fiat echt een stel ankers uit. Wel zo'n veilige gedachte in het verkeer van nu, dat niet op de beperkingen van een oldtimer rekent.
De Coupé heeft een vrijwel perfecte 50/50 gewichtsverdeling en zeer comfortabele stoelen
Al met al een fantastisch originele rijdersauto!
===================================================================================================
????
This very original (unrestored) Fiat 124 Coupe from 1968 is a very nice one from the first (and most beautiful) series. In the color Blu Turchese with a matching interior and even the correct original floor mats.
The Fiat is originally from Italy (Lombardia) and has been in the Netherlands since 2005. Has mainly been with collectors since 2005 and has only driven about 1,000 km in total since 2005.
The base is very original and particularly good. At the time, the Fiat had a tectyl treatment at a recognized company. Last year, approximately € 10,000 has been invested in the car by a professional old-timer garage to make the Fiat drivable as new again. Including:
* Engine: new head gasket, valves adjusted, gaskets, complete distribution (belt!) renewed
* Cooling system completely renewed with new radiator, fan, water pump, thermostat, hoses
* Fuel lines renewed
* Carbarator ultrasonically cleaned and overhauled
* Ignition, + cables renewed
* Brake system completely renewed incl. master cylinder
* Fine tuning carburettor and engine
* New fluids: oil engine, brakes, gearbox and differential
* Brand new flow formed alu Fiat-wheels with new 205/50R15 tires (original steel wheels with chrome hubcaps and chrome rings also available)
* Complete new set of shock absorbers (front and rear)
*etc.
All invoices and photos of the above revision are present.
A bliss is the four-cylinder inline engine designed by Aurelio Lampredi with two overhead, belt-driven camshafts. Someone really has to tell you that the displacement is only 1438 cm3, otherwise you refuse to believe it.
According to old-fashioned motoring journalist jargon, you can say that it is "nicely on the gas" and pulls through nicely from low revs, only to top off at 6500 rpm, when it releases its maximum 90 hp. At that time, this was regarded as an unprecedentedly high specific power, which aroused the fear among doomsayers that such a 'tuned-up engine' would give up prematurely, which absolutely did not happen. In fact, in terms of longevity, these Italian blocks rivaled their considerably tamer equivalents, especially England.
With the firm shifting of the optional five-speed gearbox, you learn to cope easily, the four-disc braking system simply makes you happy. Where the competition generally still had to do with poor drum brakes, this Fiat really throws a lot of anchors. Such a safe thought in today's traffic, which does not rely on the limitations of a classic car.
The Coupe has near perfect 50/50 weight distribution and very comfortable seats.
All in all a fantastic original driver's car in great technical condition!