1968 Fiat Coupé
Beschrijving
— Eventueel inruil van een V8-oldtimer bespreekbaar —
Deze zeer originele (ongerestaureerde) Fiat 124 Coupe uit 1968 is een erg fraaie uit de eerste (en mooiste) serie. In de kleur Blu Turchese met een bijpassend interieur en zelfs ook nog de correcte originele vloermatten.
De Fiat komt oorspronkelijk uit Italië (Lombardije) en is sinds 2005 in Nederland. Heeft sinds 2005 voornamelijk bij verzamelaars gestaan en in totaal maar ongeveer 1.000 km gereden.
De basis is zeer origineel en bijzonder goed. De Fiat heeft destijds bij een een erkend bedrijf een tectylbehandeling gehad. Afgelopen jaren is voor circa € 10.000 geïnvesteerd bij een professionele oldtimergarage om de Fiat weer helemaal top rijdbaar te maken. Met o.a.:
* Motor: nieuwe koppakking, kleppen gesteld, pakkingen, complete distributie (riem!) vernieuwd
* Koelsysteem compleet vernieuwd met nieuwe radiateur, fan, waterpomp, thermostaat, slangen
* Brandstofleidingen vernieuwd
* Carbarateur ultrasoon gereinigd en gereviseerd
* Ontsteking, kabels vernieuwd
* Remsysteem compleet vernieuwd incl. hoofdremcylinder
* Fijnafstelling carburateur en motor
* Nieuwe olie motor, versnellingsbak en differentieel
* Nieuwe lichtmetalen velgen met nieuwe banden (205/50R15)
* Originele stalen velgen met chrome deksels ook aanwezig
* Complete nieuwe set schokbrekers (voor en achter)
Van bovenstaande revisie zijn alle facturen en foto's aanwezig.
Een zaligheid is de door Aurelio Lampredi ontworpen viercilinder lijnmotor met twee bovenliggende, riemaangedreven nokkenassen. Iemand moet het er echt bij je inpeperen dat de cilinderinhoud slechts 1438 cm3 bedraagt, anders weiger je het te geloven.
Volgens ouderwets autojournalistenjargon kun je zeggen dat hij 'lekker aan het gas hangt' en vanaf lage toeren al lekker doorhaalt, om pas bij 6500 tpm af te toppen, als hij zijn maximale 90 pk vrijgeeft. In die tijd gold dat als een ongekend hoog specifiek vermogen, hetgeen bij doemdenkers de vrees opwekte dat zo'n 'opgevoerd motortje' er dan wel voortijdig de brui aan zou geven, wat absoluut niet gebeurde. Sterker nog, qua levensduur staken deze Italiaanse motorblokken hun aanmerkelijk tammere equivalenten uit met name Engeland naar de kroon.
Met het stevige schakelen van de optionele vijfbak leer je makkelijk omgaan, van het vierschijfs remsysteem word je gewoon blij. Waar de concurrentie het over het algemeen nog met povere trommelremmen moest stellen, gooit deze Fiat echt een stel ankers uit. Wel zo'n veilige gedachte in het verkeer van nu, dat niet op de beperkingen van een oldtimer rekent.
De Coupé heeft een vrijwel perfecte 50/50 gewichtsverdeling en zeer comfortabele stoelen
Al met al een fantastisch originele rijdersauto!