1992 Alfa Romeo Spider
Beschrijving
De Alfa Romeo Spider, het laatste werk van Battista Pininfarina, zag het levenslicht in 1966. Hij markeerde dertig jaar autogeschiedenis en werd de eerste ambassadeur van Italiaans design ter wereld. Daarna werd hij het dynamische, briljante en roestvrije icoon van de Italiaanse auto.
De Alfa Romeo Spider is over de hele wereld bekend, en niet alleen bij autoliefhebbers. Het is de laatste auto die Battista Pininfarina in 1966 ontwierp: een lage en snelle spider, met een profiel in de vorm van een inktvis, een afgeronde voor- en achterkant, een lange groef op de vleugel, een verlaagde grille en een voorbumper in twee delen die onderbroken zijn om het Alfa Romeo-logo te benadrukken.
De eerste versie is uitgerust met de 1.570 cc dubbele nokkenasmotor met twee 40 mm dubbele carburateurs uit de Giulia Sprint GT Veloce, die 110 pk levert. De mechanische indeling is gewijzigd en de auto neemt dezelfde 2.250 mm grote doorlaat over van de Giulietta/Giulia Spider die hij gaat vervangen: longitudinale voorin geplaatste motor, vijfversnellingsbak, achterwielaandrijving, onafhankelijke voorwielophanging, starre as op de achteras en schijfremmen op alle vier de wielen.
De geschiedenis van dit icoon van de Italiaanse automobiel heeft vele merkwaardige gebeurtenissen gekend. Om te beginnen met de bijnaam "Duetto", die afkomstig is van een openbare wedstrijd, maar werd geclaimd door een snoepgoedbedrijf dat Alfa dwong om het slechts een jaar na de presentatie op te geven, maar die de meest gebruikte en bekende naam zal blijven om het te definiëren. Een andere gedenkwaardige gebeurtenis was de weelderige cruise – Genua, Cannes, New York – op de hydrojet Raffaello, waarmee de Europese jetset drie Spiders – wit, rood en groen – vergezelde die in Amerika landden voor de officiële presentatie in de Verenigde Staten. In 1967 werd de auto wereldberoemd omdat Dustin Hoffman erin reed in de film "The Graduate". "Graduate" (de oorspronkelijke Engelse titel van de film) werd de naam van een stuk gereedschap.
Naast de 1600 vinden we eerst de 1750 Veloce en daarna de 1300 Junior. De eerste “cuttlebone”-serie maakte in 1969 plaats voor de “coda tronca”-versie, het jaar waarin, naast de 1750 Veloce en 1300 Junior, na de evolutie van de Giulia GT, de 2000 Veloce arriveerde. Tussen 1983 en 1989 werd de Alfa Romeo Spider “aerodynamisch”, met de invoering van een uitstekende bumper, een diepe frontspoiler in carrosseriekleur die doorliep tot op de vleugels als mini-rokken en een zwarte rubberen spoiler die de hele achterkant omringde: hij was leverbaar met 1.6 of 2.0 motoren, ook in de Quadrifoglio Verde en de versie met katalysator voor de Amerikaanse markt.
In 1990 werd de auto opnieuw ontworpen door Pininfarina, wat bijna een terugkeer naar de oorsprong betekende, met scherpere, meer gestroomlijnde lijnen en zonder de aerodynamische infrastructuur van de jaren 80: het was de laatste Alfa Romeo Spider.
De voor- en achterzijde zijn opnieuw ontworpen door de lijnen lichter te maken, waardoor ze evenrediger en harmonieuzer worden: de opvallende achterspoiler maakt plaats voor een discrete tweevlakshoek op de kofferbak en het uiteinde van de spatborden, terwijl het merklogo op het voorste deel op de bumper zelf is aangebracht. De nieuwe achteruitkijkspiegels zijn elektrisch en de achterlichten zijn ontworpen naar de stijl van het vlaggenschip van het merk, de 164. Onder de motorkap vinden we nog steeds de beroemde 1600 met een dubbele Weber 40-carrosserie, nog steeds geproduceerd in 2.951 eenheden van 1990 tot 1992, maar in de meeste exemplaren vinden we de tweeliter met elektronische injectie van 122 pk, die daalt tot 117 Cv in de versies met katalysator. Eind 1993 waren er 18.456 Alfa Romeo Spider 2.0's geproduceerd, waarvan driekwart naar de Verenigde Staten werd geëxporteerd.
Dit exemplaar werd nieuw verkocht in Duitsland op 20/02/1992 en heeft een complete historie. Het is onlangs opnieuw geschilderd in de originele kleur en de vloerbedekking is vervangen. Uitgerust met een Becker autoradio. De auto verkeert in een uitzonderlijke staat voor dit model en heeft slechts iets meer dan 100.000 km gereden. Er zijn een onderhoudslogboek, een productieoverzicht en talloze facturen aanwezig.
Het voertuig wordt afgeleverd met up-to-date onderhoud
Geschiedenis:
Nieuw verkocht in Duitsland aan de heer Ulrich PLAUZ (6233 Kelkheim) op 20-02-1992 door de garage Autohaus Gerhard Kuban
Alfa serviceboekje afgestempeld op 02/07/1992 bij 0 km (Autohaus Gerhard Kuban, 6096 Raunheim)
Auto doorverkocht aan de heer Michael Wehr (97084 Würzburg)
Alfa onderhoudsboekje gestempeld. 15/01/1193 op 12.020 km (Auto Nôth, 97084 Würzburg)
Alfa serviceboekje afgestempeld op 02/05/1994 bij 21.775 km (Auto Nôth, 97084 Würzburg)
Onderhoudsfactuur gedateerd 24/10/1994 bij 24.734 km (Auto Nôth, 97084 Würzburg)
TÜV technische keuring op 15-03-1997 bij 36.000 km
Auto doorverkocht op 21/04/1998 met 37.872 km in het Verenigd Koninkrijk aan de heer William Blench via Auto Rosso (Surrey) (Factuur van 9.900 2)
Onderhoud bij Auto Rosso bij 37.900 km op 01/05/1998
Onderhoudsfactuur (Dave Crawford Motor Services Ltd) op 21/05/1999 bij 43.681 km
APK-keuring op 21/05/1999 bij 43.681 km
Onderhoudsfactuur (Dave Crawford Motor Services Ltd) op 15/05/2000 bij 46.103 km
APK-keuring op 09/06/2000 bij 46.382 km
Servicefactuur (Dave Crawford Motor Services Ltd) 14/06/2000
Onderhoudsfactuur op 13-02-2001 bij 54.213 km
Onderhoudsfactuur (Dave Crawford Motor Services Ltd) op 11/05/2001 bij 55.266 km
Auto doorverkocht op 06/10/2001 aan de heer Paul Armstrong (Buckingham) met 55.480 km
Onderhoudsfactuur (Performance Cars of Buckingham) op 12/06/2001 bij 55.480 km
APK-keuring op 12/06/2001 bij 55.480 km
Onderhoudsfactuur (Clayton garage) op 19-09-2001 bij 60.857 km
Alfa serviceboekje afgestempeld op 20/09/2001 bij 60.857 km (Clayton garage)
Onderhoudsfactuur (Viking Motors) op 22-07-2003 bij 71.297 km
Alfa onderhoudsboekje afgestempeld op 22-07-2003 bij 71.297 km (Viking Motors)
APK-keuring op 22/07/2003 bij 71.305 km
Onderhoudsfactuur (Viking Motors) op 06/04/2004 bij 77.710 km
APK-keuring op 06/04/2004 bij 77.715 km
Onderhoudsfactuur (Viking Motors) op 05/05/2005 bij 79.817 km
APK-keuring op 05/05/2005 bij 79.817 km
Onderhoudsfactuur (Viking Motors) op 07/07/2006 bij 81.557 km
APK-keuring op 12/07/2006 bij 81.585 km
Onderhoudsfactuur (Viking Motors) op 03/08/2007 bij 82.935 km
APK-keuring op 03/08/2007 bij 82.941 km
Onderhoudsfactuur (Viking Motors) op 03/12/2008 bij 84.055 km
Onderhoudsfactuur (Viking Motors) op 31-07-2008 bij 85.126 km
APK-keuring op 31/07/2008 bij 85.126 km
Onderhoudsfactuur (Viking Motors) op 28-07-2009 bij 87.072 km
APK-keuring op 28/07/2009 bij 87.078 km
Molle Certificaat 31-03-2010 op 87.865 km
Onderhoudsfactuur (Viking Motors) op 04/12/2010 bij 87.871 km
APK-keuring op 20/07/2011 bij 89.598 km
Onderhoudsfactuur (Tim Wale Ltd) op 30-07-2011 bij 89.598 km
Onderhoudsfactuur (Formule Cars) op 21-02-2014 bij 91.343 km
APK-keuring op 03/03/2014 bij 91.343 km
Onderhoudsfactuur (Formule Cars) op 03/11/2014 bij 91.343 km
Onderhoudsfactuur (Formule Cars) op 19-03-2015 bij 92.613 km
APK-keuring op 19-03-2015 bij 92.613 km
Onderhoudsfactuur (Formule Cars) op 25-02-2016 bij 93.137 km
APK-keuring op 21/03/2016 bij 93.137 km
Onderhoudsfactuur (PR Motors Ltd) op 12/08/2016 bij 93.195 km
APK-keuring op 12/07/2017 bij 93.451 km
APK-keuring op 06/11/2018 bij 93.880 km
Auto verkocht op 01/12/2018 met 93.890 km en geïmporteerd naar België
Onderhoudsfactuur (Alfa Socaro) op 12/12/2018
Midas onderhoudsdetail op 28-02-19 ter voorbereiding op de technische keuring
Documenten
2 sets originele sleutels
Onderhoudsboekje en complete handleidingmap
Radio Becker
Gereedschapsset en krik
Beige motorkap
Meer info: https://www.route59.be/all/alfa-romeo-spider-serie-4/
Verkoper
Zoning de Thuin-Lobbes
6530 Thuin
België